Hlávkův most

Pokud bychom hledali nejširší most u nás, bude to zatím právě Hlávkův most. Spojuje pravobřežní nábřeží Ludvíka Svobody a Rohanské nábřeží s levobřežním nábřežím Kapitána Jaroše a Bubenským nábřežím. Je přímo napojen na tzv. přemostění Masarykova nádraží. Zároveň propojuje ostrov Štvanici s oběma břehy. Počítá se jako dvanáctý most přes Vltavu na území Prahy.

Zajímavostí Hlávkova mostu je samotné jeho jméno, respektive fakt, že jako jedno z mála nikdy nebylo změněno. Jméno nese po filantropovi a staviteli Josefu Hlávkovi. Most vznikl z podnětu výstavby Ústředních jatek Pražské obce v Holešovicích. Byl stavěn postupně a ze dvou částí, pokud jde o materiál. V letech 1908 - 1910 byla postavena jeho železná část a v letech 1910 - 1911 železobetonová část. Rekonstrukcí a rozšířením prošel v letech 1958 - 1962. Při rekonstrukci byla nedotčena jen část jeho výzdoby a železná část byla nahrazena železobetonovou.

Most je tvořen 7 oblouky. O jeho výzdobu se zasloužili Bohumil Kafka a Ladislav Kofránek reliéfy vysokými přes 2,5 m, které byly vytesány přímo do betonu. V rozích hlavních oblouků se nachází medailony 12 osobností od Josefa Mařatky a Otto Gutfreunda. Na nich jsou hlavní představitelé, kteří se zasloužili o stavbou mostu. Je zvláštní, že architekt Pavel Janák a inženýr František Mencl jako projektanti mostu tam své medailony nemají.

Hlávkův most je poslední, ke kterému se dostanete na pravidelných plavbách naší společnosti. Za Hlávkův most plují lodě PPS na pravidelných plavbách do zoo v Tróji.

Poslední novinky




Plavby v Praze