Mánesův most

Mánesův most se klene přes Vltavu na území Prahy jako devátý most v pořadí. Dříve se právě v těchto místech nacházel historický přívoz k rybářské osadě. Dalším jeho předchůdcem, který spojoval Staré Město a malostranský Klárov, byla železná visutá lávka pro pěší.

Most vznikal postupně mezi lety 1911 - 1914, ale úplného dokončení se dočkal teprve v roce 1916. Vznikl podle projektu inženýrů Františka Mencla a Aloise Nového. Svůj podíl na něm měli i architekti Pavel Janák, Vlastimil Hofman a Mečislav Petrů. V tomto případě se jedná už o most betonový. Délka mostu je 186 m a šířka 16 m. Členěn je na 4 segmentové oblouky. Dnes po něm vede tramvajová trať, jezdí přes něj auta a vedou chodníky pro pěší. Větší rekonstrukcí prošel v letech 1992 - 1994.

Stylově se most řadí k českému kubismu a moderně. O jeho výzdobu se postarali přední čeští sochaři figurálními vlysy s náměty ze života vltavských plavců. Po obou stranách staroměstského nájezdu na most jsou fontánky s chrliči a na straně malostranské znaky města a země. Stejně jako mnoho dalších pražských mostů i tento měnil v průběhu let své jméno. Jako most arcivévody Františka Ferdinanda d’Este byl pojmenován hned při slavnostním otevření. Od roku 1920 se nazývalMánesův most. Stojí za povšimnutí, že od roku 2009 na mostě postupně vzniká chodník slávy, kdy jsou instalovány mosazné hvězdy jako hold českým skladatelům.

Poslední novinky




Plavby v Praze