Železniční most

Po proudu řeky je čtvrtým pražským mostem přes Vltavu právě Železniční most. Most nenese žádné oficiální jméno a jeho obecné označení „železniční most“ se mezi lidmi vžilo natolik, že už bývá považováno za jeho vlastní. Podle lokality se mu někdy také říká „vyšehradský most“.

Železniční most je spojnicí mezi pravobřežní Výtoní a levobřežním Smíchovem, respektive pravobřežním Hlavním nádražím a levobřežním Smíchovským nádražím. Je zajímavostí, že první železniční most, který zde stával, byl pouze jednokolejný. Dnešní most byl postaven v letech 1900 - 1901 a jedná se o most dvoukolejný. Je tvořen třemi nosníky s rozpětím 69,9 m a je široký je 8,1 m. Po obou stranách jej doplňují chodníky pro pěší. Stojí za povšimnutí, že při zavedení pravostranného silničního provozu v Praze roku 1939 byly pěší povinni používat na tomto a ještě na dalších vltavských mostech levý chodník.

V médiích se občas objeví zpráva o možnosti nahrazení současného mostu mostem zcela novým. Ten by mohly využívat nejen vlaky, ale i auta, cyklisté a chodci. Existují dokonce dvě studie mostu. První z nich počítá s patrovým provedením mostu a druhá kopíruje současnou podobu mostu, pouze s tím rozdílem, že by po obou stranách železniční trati vedla vozovka pro auta. Termín stavby však není dosud znám.

Spatřit Železniční most z Vltavy lze na delší než hodinové plavbě (ta Vás vezme od Čechova mostu až za most Karlův), tedy na dvouhodinové plavběplavbě s obědem nebo večeří. Skutečným zážitkem je plavba lodí pod mostem, po kterém právě projíždí vlak.

Poslední novinky




Plavby v Praze